Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z przyczyn, na które nie mamy wpływu, powodowanych wyłącznie decyzją polskiego ustawodawcy, zmuszeni jesteśmy podnieść stawki usług świadczonych na naszych terminalach intermodalnych. Wskazane podwyżki są bezpośrednim skutkiem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. poz. 1757). Owa zmiana prawa, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., polega na uchyleniu obowiązującego dotychczas zwolnienia podatkowego dla infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład terminali i udostępnianej przewoźnikom kolejowym na niedyskryminacyjnych zasadach wynikających z ustawy o transporcie kolejowym. Od Nowego Roku terminale w dalszym ciągu będą zobowiązane do udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom, jednak już bez prawa do zwolnienia z podatku od nieruchomości, co powoduje dotkliwe konsekwencje dla ich działalności i drastycznie zwiększa koszty operacyjne. Aby zachować rentowność terminali zmuszeni jesteśmy podwyższyć stawki za usługi przeładunkowe świadczone na naszych obiektach w Kutnie, Brzegu Dolnym, Gliwicach oraz depot Kolbuszowa.

Informujemy, że nowe stawki, które znajdą się zarówno w naszych Taryfach terminalowych jak i w części terminalowej naszej Taryfy intermodalnej zaczną obowiązywać od 1 lutego 2025 r. i wyniosą:

  • przeładunek w relacji wagon-plan lub plac-samochód i v.v. – 28 EUR / 125 PLN (zamiast dotychczasowych 25 EUR / 115 PLN)
  • manipulacje i trasshipmnent – 42 EUR / 187 PLN (zamiast dotychczasowych 38 EUR / 178 PLN).

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi wyzwanie dla całego sektora transportu intermodalnego w Polsce i pozostaje w sprzeczności z głównym kierunkiem polityki europejskiej dążącym do przesunięcia transportu towarów z dróg na zrównoważony, niskoemisyjny transport kolejowy. Pomimo naszych usilnych starań o utrzymanie zwolnienia podatkowego, Ministerstwo Finansów postanowiło odebrać je terminalom, w skutek czego od Nowego Roku terminale jako jedyne spośród obiektów udostępniających infrastrukturę kolejową będą z tego tytułu ponosić ciężar podatkowy. Niemniej jednak w dalszym ciągu wierzymy, że to właśnie transport intermodalny oparty na sieci regularnych połączeń kolejowych jest najlepszym rozwiązaniem dla zrównoważonej logistyki towarów w Europie. Niezmiennie dbamy o podnoszenie jakości naszych usług i liczymy na to, że będą Państwo z nami.

Zmiana_handlingów_2025